Türkiye Otobüsçüler Federasyonu (TOFED) Genel Başkanı Birol Özcan, 2024 yılında Büyük İstanbul Otogarı'ndan 20 milyon yolcunun taşındığını açıkladı. Geçen yıl ise 448 bin 531 otobüs seferi gerçekleştirilmişti. Özcan, yılın başlarında yolcu ve sefer sayılarının yüksek olduğunu, ancak kasım ayından sonra bir düşüş yaşandığını belirtti. Yaz aylarında günlük sefer sayılarının 1200 ile 1600 arasında değiştiğini, şu an ise 950'lere kadar gerilediğini ifade etti. Otogarın yoğunluğunu gösteren bir diğer veri ise, 2023 yılında toplamda 440 bin 232 otobüs seferi yapılmış olmasıdır. Bu yoğunluğun, özellikle bayram ve sömestr tatillerinde daha da arttığını, Bakanlığın verdiği yetkiyle ek seferler düzenlendiğini de sözlerine ekledi.
İstanbul Otogarı'nda Yolcu Taşımacılığı
Özcan, Ocak ayında 34 bin 930, Temmuz ayında 45 bin 377, Ağustos ayında ise 45 bin 739 otobüs seferi gerçekleştirildiğini paylaştı. Aylık ortalama sefer sayısının 32 binin altında kalmadığını vurguladı. 2024 yılının otobüs sektörü için oldukça iyi geçtiğini, sektörün memnuniyetini dile getirdi. Yolcu taşımacılığı verileri, İstanbul Otogarı'nın Türkiye'nin en önemli ulaşım merkezlerinden biri olduğunu bir kez daha gösteriyor. Otogarın, hem yerel hem de uluslararası yolcular için önemli bir merkez olduğunu düşünüyoruz. İlerleyen yıllarda da bu yoğunluğun devam etmesi bekleniyor.
Bilet Fiyatları ve Maliyetler
Özcan, artan maliyetler nedeniyle otobüs bilet fiyatlarının yükseltilmesi gerektiğini savundu. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'ndan bir çalıştay talebinde bulunduklarını belirten Özcan, 4 ayda bir değil, 2 ayda bir kontrollü zam yapılmasını istediklerini açıkladı. Amaçlarının sadece fiyat artışı değil, yolcu maliyetlerini de düşürmek olduğunu vurguladı. İstanbul otogarından çıkış ve otoban ücretlerinin düşürülmesi, trafik olmayan saatlerde Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün kullanımına izin verilmesi gibi taleplerde bulundular. Bu durum özellikle Yalova, İzmit, Adapazarı, Bursa, İzmir ve Ankara seferlerini doğrudan etkileyecektir. Ayrıca uzun hatlarda uygulanan fiyat politikalarının da gözden geçirilmesi gerektiğini belirtti.
Korsan Taşımacılık Sorunu
Beylikdüzü'nden Trakya bölgesine D2 belgesiyle yolcu taşıyan minibüslerin sektörü olumsuz etkilediğine dikkat çeken Özcan, bu durumun korsan taşımacılık olduğunu ve sefer sayılarını düşürdüğünü ifade etti. TÜYAP parkında bilet satan minibüslerin D2 belgesiyle bilet satamayacağını, bu alanın D1 belgesine sahip otobüs şirketlerine tahsis edilmesi gerektiğini belirtti. Alternatif olarak, bu bölgeye geçici bir otogar tahsis edilmesini ve otobüslerin oradan yolcu almasını istedi. Esenler otogarından Trakya'ya olan yolcu trafiğinin yüzde 40'ını oluşturduğunu, minibüslerin bu yolcu trafiğini engellediğini vurguladı. Bu konuda yetkililerden çözüm bekliyor.